Annak ellenére, hogy a Száz lépés program állítólag a kormányé, a terv népszerűsítő országjárásán a szocialisták aktivistái mellett az MSZP logója is megtalálható volt – mutatott rá a Köztársaság téren megrendezett sajtótájékoztatóján a Fidesz szóvivője, méltatlannak nevezve az általa nem túl demokratikusnak ítélt eljárást. Hozzátette: a decemberi népszavazás előtt a miniszterelnök már megmutatta, hogy kell egyoldalúan, saját szemléletét ráerőltetnie az egész országra. Akkor százmilliókat költve kampányolt közpénzből a NEM-ek mellett – emlékeztetett. Elfogadhatatlannak nevezte azt is, hogy a miniszterelnök, végigjárva az egyetemeket, az MSZP egyik szerveződését, az AMŐBA nevű játékot népszerűsítette.
Kormány-, avagy pártpropaganda?
A sajtótájékoztató apropóját a néhány nappal ezelőtt elkezdődött Gyurcsány Ferenc telefonos kampánya adta, amelyben ha valaki azt válaszolja, hogy még nem hallott a kormány Száz lépés programjáról, akkor a miniszterelnök megkérdezi: a telefonáló hozzájárul-e ahhoz, hogy MSZP aktivisták felkeressék és tájékoztassák a programról.
„Kibújt a szög a zsákból” – értékelte a kormányfő telefonos megnyilvánulását Révész, aki szerint ez ismét elfogadhatatlan és példátlan dolog, ezért arra kérte a Magyar Szocialista Pártot, hogy a Száz lépés programra elköltött 150 millió forintot haladéktalanul fizesse vissza a kormány kasszájába, ugyanis mára világossá vált: a szocialisták saját pártkampányuk propagálására használták fel az adófizetők pénzét. A Fidesz szóvivője a kisebbik kormányzópártot is védelmébe vette. Mint fogalmazott, ez az eljárás az SZDSZ-szel szemben is etikátlan, ugyanis ez a program nem a szocialistáké, hanem a kormánypártoké, az MSZP mégis kisajátítja önmagának. Leszögezte: Gyurcsány Ferencnek ideje lenne eldöntenie, hogy a 100 lépés a kormány- vagy a pártpropaganda része.
Felesleges pénzkidobás!
Az ellenzéki honatya végül kitért a kormány sms-kampányára is. Rámutatott, hogy csekély a válaszolók száma – legutóbb alig 3600-an reagáltak a kérdésekre -, és felvettette: vajon miért költenek közpénzt olyan programra, amelyet úgysem követ jogalkotás. Ismeretes: a kérdéseket mindig hétfőn ismertetik, és rájuk az adott hét csütörtökéig lehet válaszolni, normál tarifás sms-ben. De lehet szavazni interneten is.
A kormány július közepétől hat hétben olyan sms-kampányt indított, melynek célja, hogy az emberek lehetőséget kapjanak arra, hogy a jövőre vonatkozó, nem politikai kérdésekről elmondják a véleményüket, ezzel elindítva egy esetleges szakmai vitafórumot.
1. A 30. hét kérdése: "Megválasztható legyen-e a harmadik gyermek neme?"
2. A 31. hét kérdése: "Ön helyesnek tartja azt, hogy egy pohár bor vagy sör megivásával is lehet vezetni?"
Emlékezetes, tegnap már az SZDSZ is támadta az sms-kampányt. A liberális párt véleménye szerint a kormány olyan ügyekben folytat kampányt, amelyek nem kellően előkészítettek és amelyek a kormányzati szándékokkal ellentétesek. "Mi, liberálisok úgy gondoljuk, hasznosabb lenne a jogalkotási programba illeszkedő, és az illetékes tárcáknál szakmailag megfelelően előkészített témákban érdeklődni, és ehhez civil szervezetek, társadalmi mozgalmak véleményét kikérni. Véleményünk szerint, a kormányszóvivő szavaival ellentétben, igenis olyan párbeszédre lenne szükség, melynek eredményeit törvényalkotási folyamat követi, és megfelel a kormányzati szándéknak. Értelmes társadalmi vita ugyanis csak így folytatható" - írta közleményében Gusztos Péter.